Friday, February 11, 2011

typical features of journalism

Skeptical
skeptical that's the hallmark of journalism

Tom Friedman of the New York Times said that skepticism is an attitude to always question everything, doubt of what is acceptable, and be aware of all the certainty that are not easily deceived. a skeptic would say: "I think that's not true I would menceknya." another case with cynicism cynics have always felt that he already has the answers about a person or event that it faces. he would say: "I'm sure that's not true it's impossible. I will reject it." so the core of cynicism is mistrust. skeptical is doubt.

Act
Acting, action is a journalist working patterns.

journalists do not wait until the event occurs, but he will look for and observe the sharpness of the instinct of a journalist. events do not occur in the newsroom. he was going on outside. Therefore, the best yamg for journalists is to go directly to the scene as the first observer.

Change
Journalism that encourage changes

in the broad sense, journalism is pushing the change, change is indeed a major legal journalism, Debra Gersh Hernandez, in his paper titled "advice for future" seminar presented at the API (American Press Institute), said that the only definitive and no changes facing the newspaper industry the future is precisely the uncertainty and change

Arts and Professions
Journalism is not a machine

Jurnalism is an art and a profession with professional responsibility - art and aircraft with professional responsibilities - which requires journalists to see with fresh eyes at every event to capture the unique aspects. but the eye must have a focus, a direction to start outlook. it's important for news writers to show a reasonable direction. dave barry, a columnist said that he is a writer who BAUK and thought that was enough to become a journalist. he realized it was wrong. Journalism is not about writing alone. but really looking to learn about what it is and what is actually asking about complicated things with perseverance.
 
Dalam bahasa indonesia seperti ini
 
Ciri - Ciri jurnalisme
 
Skeptis
skeptis itulah ciri khas jurnalisme

Tom Friedman dari New york Times mengatakan bahwa skeptis adalah sikap untuk selalu mempertanyakan segala sesuatu, meragukan apa yang diterima, dan mewaspadai segala kepastian agar tidak mudah ditipu. seorang yang skeptis akan berkata: "saya kira itu tidak benar saya akan menceknya." lain halnya dengan sikap sinis orang yang sinis selalu merasa bahwa dia sudah mempunyai jawaban mengenai seseorang atau peristiwa yang dihadapinya. ia akan berkata: "saya yakin itu tidak benar itu tidak mungkin. saya akan menolaknya." jadi inti dari sikap sinis adalah ketidak percayaan. skeptis adalah keraguan.

Bertindak
Bertindak, action adalah corak kerja seorang wartawan.

wartawan tidak menunggu sampai peristiwa itu muncul, tetapi ia akan mencari dan mengamati dengan ketajaman naluri seorang wartawan. peristiwa tidak terjadi di ruang redaksi. ia terjadi di luar. karena itu, yamg terbaik bagi wartawan adalah terjun langsung ke tempat kejadian sebagai pengamat pertama.

Berubah
Jurnalisme itu mendorong perubahan

dalam pengertian yang luas, jurnalisme itu mendorong terjadinya perubahan, Perubahan memang merupakan hukum utama jurnalisme, Debra Gersh Hernandez, dalam makalahnya berjudul "advice for future" yang disampaikan pada seminar API (American Press Institute), mengatakan bahwa satu-satunya yang pasti dan tidak berubah yang dihadapi industri surat kabar masa depan adalah justru ketidakpastian dan perubahan

Seni dan Profesi
Jurnalisme itu bukan mesin

Jurnalisme adalah seni dan profesi dengan tanggung jawab professional - art and aircraft with professional responsibilities - yang mensyaratkan wartawannya melihat dengan mata yang segar pada setiap peristiwa untuk menangkap aspek-aspek yang unik. tetapi mata itu harus mempunyai fokus, suatu arah untuk mengawali pandangan. hal itu penting bagi penulis berita untuk menunjukkan arah yang wajar. dave barry, seorang kolumnis berkata bahwa dirinya adalah seorang penulis yang bauk dan mengira itu sudah cukup untuk menjadi wartawan. ia sadar ternyata itu keliru. Jurnalisme bukanlah tentang menulis saja. tetapi belajar tentang apa sesungguhnya mencari itu dan apa sebenarnya bertanya mengenai hal-hal pelik dengan kegigihan.

(source: Book, catatan jurnalisme dasar, luwi ishwara)

No comments:

Post a Comment